Kb. 15 évvel ez
előtt ezen a területen
szemtanúja voltam egy beszakadásnak, amely akkor történt, amikor
füvesítés zajlott itt a pince feletti területen. Akkor egy 5 tengelyes nyerges
vontató állt rá a fel tetőre és mielőtt megkezdte volna a virágföld
leborítását, egyszer csak a föld megmozdult és jármű a mélybe zuhant
rakományával együtt. Csak az első tengely látszott ki a
hatalmas kráterből. Szerencsére akkor személyi sérülés nem
történt.
Amikor az M0
autópálya Diósdi szakaszának építése zajlott, amit
robbantással mélyítettek Törökbálint - Diósd határában a
megfelelő szintre. Az illetékes bányakapitányság a pincében
különböző helyeken elhelyezett talajmozgást vizsgáló
elemeket, hogy a robbantás befolyásolja-e a pincerendszer
épségét. Ezt az építés alatt folyamatosan jegyzőkönyvezték.
A nyilakkal
jelölt részen friss repedések rajzolódtak ki, idő kérdése az
omlás folytatódása.
A fővárosi tűzoltóság 50 tonnás emelő daruja csörlőzte ki a
járművet a pince mélyéről. A tűzoltóság nem is állt a jármű
közelébe, hanem hosszú drótkötelek segítségével hajtotta
végre a mentést. A szerencsétlen járműnek akkor, úgy
emlékszem talán az első fuvarja volt, mert vadonatúj volt. A
járműben milliós kár keletkezett, illetve meg kellett
téríteniük a tűzoltóság mentési költségeit is.
A keletkezett kráter
akkor 10-12 m mélységű volt átmérője ~15-20 méter lehetett.
Ez a pincerész betömedékelésre került. Ez is azt bizonyítja,
hogy nem ismeretlen a területen a nehéz gépekkel történő
mozgás következtében történő omlás. Eddig ez szerencsére nem
okozott személyi sérüléseket.
/Hopka László/
 |