|
|
|
|
 |
 |
 |
|
|
 |
|
Főtér
vs. Főút
Nyílt levél a városvezetésnek a Munkácsy Mihály
utcai új főtér
kialakításának ügyében. |
 |
Igen tisztelt Polgármester Úr,
igen tisztelt Önkormányzati Képviselők!
Törökbálint polgárainak 2016.
december 9-én alkalmuk volt városunk közterületi
koncepcióját megismerni, többek között a Munkácsy
Mihály utcai új főtér kialakítását. Ez nagyon
érdekes téma, mivel a kb. 180 m hosszú és 25-35 m
széles útszakasz a Szent István u. és a Grimm tér
között, eltekintve az idei újítástól az egyik
oldalon és a BKV-pavilon lebontásától, az elmúlt 30
évben alig változott, és így településünk
szégyenfoltja. Most azonban újra kialakítják, és a
lakosokat felszólították, hogy nyújtsák be
javaslataikat és ötleteiket, mivel a tér felújítása
nem csak esztétikai szempontoknak kell, hogy
megfeleljen, hanem az itt élő polgárok és
közlekedési résztvevők, legyenek akár gyalogosok,
kerékpárosok vagy autósok, általános közérzetét is
kell, hogy javítsa. |
A bemutatott fejlesztési
koncepció egy korzó kialakításából áll, mely a
kétsávos, nagy forgalmú főút és egy 5 méteres beton
szervizút között húzódik, melyen osztozniuk kell
gyalogosoknak, kerékpárosoknak, az ott lakók
járműveinek és a szállítójárműveknek. A korzó felső
vége kb. 10 m széles, lent a Grimm tér irányában
törölközőnyi keskenységű, kb. 5 m széles, a hossza,
ahogy már említettem, kb. 180 m. Ez a korzó
lényegében kőlapokkal burkolt, egy pár fát ültetnek
és mesterséges árnyékolókkal látnak el azt. Fel kell
tenni a kérdést, ki fog ezen a korzón tartózkodni?
Télen senki. És miért kellene nyáron ott időzni,
forgalomtól körülvéve, burkolt utakon, kivéve, ha a
buszra várnak? Nem látok okot az ottani időtöltésre.
Az érdeklődő lakosok a
fejlesztési koncepció bemutatására azzal a
szándékkal érkeztek, hogy saját javaslataikat és
ötleteiket előadják. Először arról a
szükségszerűségről volt szó, hogy egy, a jövőbe, a
következő évtizedbe mutató kerékpárút-koncepciót
dolgozzanak ki, aminek természetesen a központban,
azaz a Munkácsy Mihály utcában kell kezdődnie, és
utána elágazhat. Ezért ezt az aspektust feltétlenül
figyelembe kell venni a főtér kialakításánál. A
közlekedéstervezőkkel ki kell dolgozni egy átfogó
kerékpárút-koncepciót, hogy a gyerekek biztonságosan
kerekezhessenek az iskolába, és hogy a törökbálinti
kerékpározás a lakosság számára se legyen
életveszélyes vállalkozás. Az az ellenérv, hogy a
kerékpárutat burkolati jelzéssel hozták létre, a
kerékpárosoknál csak fejrázást vált ki. Az ilyen
látszatmegoldások a kerékpárosok forgalmi
részvételét, különösen a diákokét, nem teszi
biztonságosabbá.
Egy helybéli arra emlékeztetett,
hogy korábban a buszvégállomáson volt egy nyilvános
WC, amióta azt nem üzemeltetik, a polgárok
megkeresik a kitérési lehetőséget szükségleteik
számára. Meggondolandó javaslat, ha abból indulunk
ki, hogy ez a buszmegálló Törökbálinton még ma is
fontos megálló sok olyan utas számára, akik a
szanatóriumba vagy a községházára utaznak, és hogy
épp az idősebb emberek buszoznak gyakran.
Egy
másik ügy arra irányult, hogy a szervizutat nem
kellene megnyitni az átmenő forgalom számára. Ezt
azzal az ellenérvvel hárították el, hogy akkor a 2
zsákutcának fordulót kellene létrehozni, ami szintén
sok helyet venne igénybe. Mindezek után az érdeklődő
polgároknak az a benyomása maradt, hogy nem is arról
volt szó, hogy a polgárok javaslatait komolyan
vegyék és a koncepcióba beépítsék, hogy kérdéses,
hogy a bemutatott koncepcióhoz egyáltalán
mérlegeltek-e alternatívát és hogy lényegében arról
van szó, hogy a törökbálinti közterek koncepciójának
bemutatóját napirendi pontként kipipálják.
Miről van szó, ha a város
főterének kialakítási tervéről beszélünk?
Még egyszer: arról van szó, hogy
az életminőséget javítsák, arról, hogy különböző
lakossági csoportok igényeit figyelembe vegyék, hogy
mindannyiunk életét kényelmesebbé és elégedettebbé
tegyék és ezen aspektusok eredményeként alakítsanak
ki egy, mindenki számára attraktív főteret. Számomra
fontos szempont az is, hogy mik Törökbálint
jellegzetességei, melyeket ki kellene emelni annak
bemutatására, hogy ez egy egyedülálló hely, amit
dombok és zöldterületek öveznek, ahol az ember
szívesen él, és így a polgárok lakhelyükkel való
azonosulása is megszilárdul.
Mindez persze nem megy vita nélkül, világosan
kell beszélni, hogy meg is hallgassanak minket.
Az én javaslataim Törökbálint főterének
kialakításához:
-
A
Munkácsy Mihály u. e szakaszát ismét
egyirányúvá kellene tenni, ezzel a forgalmat
más utcákra terelik át, e szakasz forgalma
megnyugszik és így kb. 3 m szélességet lehet
nyerni.
|
-
Az út
alatt folyik a patak, az ún. Hosszúréti
árok, ami évtizedek óta betoncsövekbe van
kényszerítve. Ha a patakot ismét hagynák
szabadon folyni, és nyílt medret
készítenének neki, akkor a környező
dombokról némi természetet lehet bevinni a
településre, és ezzel azonnal egy éltető
elemet teremtenek, a természet tükörképét,
és élet erét, mely megörvendezteti az ember
szívét. (Mivé lenne Budapest a Duna
nélkül?). Egy patak, zöld parttal
szegélyezve, a környéken őshonos bokrokkal
és fákkal beültetve, mint pl. diófák és kis
csertölgyek, mindez tartós örömöt szerez, és
a létrehozás után viszonylag kevés
karbantartást igényel nagy
költségkövetkezmények nélkül. Ahogy a
mellékelt fotókon látható, egy patak
folyását nagyon szabályozottan, kövekkel
vagy természetközelien fákkal és növényekkel
lehet kialakítani, egy ilyen restaurálásnak,
visszatermészetesítésnek nincsenek határai,
a part mentén mehet egy sétány, egy hídon
vagy lépőköveken lehet oldalt váltani, és
mindez a patakra menetelt élménnyé teszi.
|
-
A felső végén, ahol a tér
kiszélesedik, zöld oázist lehetne teremteni,
ahol a patak „ered”, ahol egy kioszk-pavilon
áll, üdítőket lehet kínálni, egy pár asztal
és pad nyáron, a fák árnyékában időzésre
csábít, ahol buszjegyet lehet venni, és ahol
WC-t is lehet találni. Ezt a zöld oázist
kisgyermekek számára gumiszőnyegen lévő
játékfigurákkal és vízi játszótérrel
mini-élményparkká lehet bővíteni. Kicsinek
és nagynak alkalmat és helyet teremt az
időzéshez és játékhoz.
|
-
A partkialakításos,
nyitott patakkal a korzó helyett helyet
lehetne nyerni a szervizútnak, amit ez által
változatosabban lehetne kialakítani, a
patakon lévő zöldsávok lazán kifuthatnak, és
maradna terület a szervizúton zöld szigetek
és a lakossági parkolók számára. Ezt a
szerviz utat a „Shared Space” (megosztott
tér) elvén lehetne használni, ahol a
gyalogosok, kerékpárosok és járművek
egyenrangúan közlekednek, de a szerviz utat
süllyeszthető oszloppal kellene lezárni,
amit csak az ottani lakosok, a
szállítójárművek vezetői vagy a
szemétszállítás kezelhet, és így idegenek
számára az átmenő forgalmat megakadályozná.
|
-
Ha a Munkácsy Mihály
utcát bevonják a Shared Space-be és ezen a
szakaszon csak buszok közlekednek, akkor egy
olyan közterület jön létre, amely a helyi
lakosoknak is vonzó, ahol szívesen töltik
idejüket, és joggal viseli a főtér a nevét.
|
Meggyőződésem, hogy ha az összes felelős –
városvezetés, várostervező, közlekedéstervező,
főépítész, főkertész és a parkosítás tervezője – egy
asztalhoz összeül és fantáziával keresi a lehető
legjobb megoldást, mely a lakosok kívánságaihoz
igazodik, a közterületre olyan koncepció
keletkezhet, amit a lakosok örömmel fogadnak, és ami
növeli az azonosulást otthont adó településünkkel.
De Jong Roswitha
E-mail: rftb@hotmail.com
Kedves Olvasó! Várjuk az Ön
véleményét javaslatát is e-mail: iroda@balintinfo.hu |
|
|
|
|
|
Copyright © Bálintinfo.hu |
|
|
|
|
|