Főoldal Mesterkereső Telefonszámok Apróhirdetés Szolgáltatók Információk Kapcsolat

 

Kedves Olvasó!

Néhány napja egy tetszetős kinézetű autóbusz tűnt fel a város területén, amelyet  időnként a helyi vonalakon tesztüzemben próbálhatunk ki. A Polgármester hivatal az alábbi sajtóközleményt bocsátotta ki.

 

Közösségi közlekedés elektromos autóbuszokkal

Lépéskényszer

A Fővárosi Agglomeráció számos településén, így Törökbálint esetében is lejárnak jövőre a közösségi közlekedés ellátására a BKV-val kötött szolgáltatási szerződések. Időben kell felkészülni arra, hogy a határnapot követő időszakra se szűnjön meg a helyi és helyközi autóbusz-közlekedés.

Törökbálint a kialakult gazdasági helyzetén túl megoldást keres arra, hogy miként tudja átalakítani közösségi közlekedési hálózatát oly módon, hogy az fenntartható közösségi közlekedési hálózat legyen. Tisztában van a Város vezetése azzal, hogy egyedül – szigetmegoldást koncipiálva – kevés eséllyel pályázhatna a beruházás forrását lehetővé tevő Európai Uniós források igénybevételére.

 
Az az elképzelésünk, hogy Törökbálint Dél-Buda településeivel és kerületeivel közösen, elektromos meghajtású autóbuszok üzembe állításával alakítsa ki Zöld Dél-Buda közösségi közlekedési rendszerét.

Környezeti és egészségügyi hatások

Az elektromos járművek vitathatatlan előnye, hogy nincs lokális károsanyag-kibocsájtásuk. A rendelkezésre álló technológiáknak köszönhetően akár nullára is csökkenthetőek az emissziós értékeik.

A zéró emissziónak köszönhetően jelentős terhektől mentesülhet az épített környezet, valamint a lakosság életterülete is. Különösen fontos lenne elektromos autóbuszok (e-buszok) közlekedtetése olyan területeken, melyek városi zöld szigetként üzemelnek, amelyek a lakosság számára az elérhető menekülést jelentik a városi légszennyezettségtől. További előnyük az e-buszoknak, hogy zajterhelésük is jelentősen alacsonyabb egy dízelbuszhoz képest, hiszen közel hangtalanul, rezgés-mentesen közlekednek.

 

Utazási komfort

A teljes hosszban alacsony padlós, légkondicionált, hő- és fényvédő üvegekkel ellátott, a karosszériát nem rázó motorral közlekedő e-buszban az utazás sokkal kellemesebb, mint egy dízel autóbuszon. Míg a dízel járműveknél az ülések kb. 60-70%-a dobogón található, addig az elektromos hajtás lényegesen kisebb helyigénye miatt, csupán néhány ülés található dobogón.

Gazdasági előny

Az elektromos járművek közlekedtetése a gazdaságossági számítások szerint legalább 20%-os megtakarítást jelent a dízelbuszokkal szemben. Ez a hosszú távú megtakarítás nem csak az agglomerációs és fővárosi önkormányzatoknál, de állami szinten is érezteti pozitív hatását. Az utazási komfort növekedése természetesen pénzügyileg is pozitív kilátásokat ígér, hiszen ez várhatóan utasok számának emelkedését és ezzel együtt a bevételek növekedését fogja eredményezi.

A járműpark beszerzésének egyszeri beruházási költsége a járművek gazdaságos üzemeltetése és hosszú élettartama okán hosszú távon önfenntartó rendszer kiakítását teszi lehetővé.

Törökbálint szerepe

Javaslatunk szerint a Törökbálint és a környező települések belső területein valamint a Margitszigeten kizárólag, az áthaladó elővárosi autóbuszok gyakorlatilag 80%-a lenne elektromos autóbusz. Budapest dél-budai kerületeiben az összes szóló autóbuszt e-buszra lehetne cserélni. Mivel a járművek szolgáltatási területét nem lehet vonalzóval meghúzni, ezért egyes vonalak erejéig a pesti oldal belvárosában valamint a hegyvidéki kerületben is naponta találkozhatnak majd az utasok a korszerű járművekkel.

Közös érdek

A felvázolt innovatív projekt mindenki számára különösen előnyös változást, fejlődést hozna. Pozitív hatása van az agglomerációs önkormányzatokra, mivel csökkenthető az általuk fizetendő önkormányzati hozzájárulás, a Főváros terhei is hasonló mértékben csökkenthetőek a többi alvállalkozóval szemben jelentkező költségekkel szemben. Végül, a Kormány számára is előnyökkel jár a projekt támogatása, mivel hosszútávon a helyi és helyközi közlekedésért fizetendő normatív támogatás összege lesz csökkenthető.

Felkészülés

A tesztbusz időszakonként helyben, a Bálintbusz járataként üzemel. Ingyenesen lehet rajta utazni. Július 1-én, vasárnap városunk búcsúnapján mutatjuk be a törökbálintiaknak. Ezen a napon is ingyenesen lehet rajta utazni.

Az elektromos autóbuszok közlekedtetésének műszaki, gazdaságossági és szervezési lehetőségét van hivatva az a pilot projekt, amelynek keretében – civil, önkormányzati és gazdasági szereplők összefogásával – egy tesztjármű vizsgálatára kerül sor Törökbálint gondozásában. A kínai BYD K9 autóbusza közel másfél hónapon át rója majd Törökbálint és környéke, valamint a Főváros útjait. Részt vesz a személyszállításban több vonalon is.

A próbaüzem létrejötte a BYD magyarországi képviseletét ellátó OTOBUS Kft. (Mogyoróssy Tibor ügyvezető) kitartó munkáját dicséri. A tesztbusz vizsgálatába és időszakos használatába a Levegő Munkacsoport (Lukács András) és az AlterBMV Kft. (Mezei Gyula) vállalt szerepet. Az autóbusz energia-ellátását az ELMÜ-ÉMÁSZ térítésmentesen adott Zöld Árammal teszi lehetővé a Törökbálinti Önkormányzatnál kialakított töltőhelyen.

A teszteredményeket Önkormányzatunk szakemberei összegzik és értékelik.

Turai István
polgármester

 
Fotó & videó: Hopka László

 

 
 

Copyright ©  Bálintinfo.hu